Cena Jindřicha Chalupeckého 2024: Jury meeting

Cena Jindřicha Chalupeckého 2024: Jury meeting

Společnost Jindřicha Chalupeckého a Moravská galerie v Brně vás srdečně zvou na živý program k výstavě Cena Jindřicha Chalupeckého 2024 a výstavě zahraniční hostky Selmy Selman: Skrze plameny.

Program:

30. listopadu

14:00 - 16:00 Výtvarný workshop pro děti: Jsem oprýskaný, ale do koše nechci. Dáš mi nový kabátek?

Viděli jste už výstavu zahraniční hostky Selmy Selman v Atriu Pražákova paláce? Pokud ano, určitě jste si všimli, že autorka místo plátna maluje na plechy a kovy, tedy na něco, co je považováno za odpad. V návaznosti na její výstavu připravil lektor Moravské galerie Robert Spurný malování pro děti i dospělé na otlučené plechové hrnky. Workshop bude probíhat v dětské herně Pražákova paláce. Plecháčky budou k dispozici, ale zároveň žádáme účastnice a účastníky, aby si případně přinesly*i vlastní. Používat se budou zdravotně nezávadné barvy.
Během aktivity proběhne zároveň čtení z publikace Nejen nukleární rodina, kterého se zhostí kurátorky z SJCh, Karina Kottová, Barbora Ciprová a Tereza Jindrová.

16:00 Komentovaná prohlídka a hlídání pro děti

Přijďte se podívat na komentovanou prohlídku výstavy za účasti kurátorského týmu i laureátstva! Pro vaše děti připravujeme hlídání v dětském koutku.

17:00 Identární politika v umění: Hlas romských umělců a umělkyň

Přednáška umělkyně a zakladatelky ArtivistLabu Tamary Moyzes: doprovodný program k výstavě zahraniční hostky Selmy Selman
Můžeme dekolonizovat současné umění? Jak by mělo být reflektováno, vystavováno, aktualizováno a dekolonizováno umění romské menšiny? A jak se k tomu staví zástupci této menšiny? Přednáška představí současné romské umělce a umělkyně prostřednictvím umělecké a kurátorské praxe. Poukáže na první pražské výstavy současného umění s účastí romských umělců, představí projekty z pražského Artivist Labu a také uměleckou skupinu “Romane Kale Panthera / Romští černí panteři”.

19:00 Představení nové knihy Fatoş Üstek a kruh sdílení

Křest publikace The Art Institution of Tomorrow autorky Fatoş Üstek, kurátorky a teoretičky a zároveň členky mezinárodní poroty Ceny Jindřicha Chalupeckého. Publikace zkoumá, jak zajistit budoucnost uměleckých institucí prostřednictvím inkluzivity, udržitelnosti a odolnosti. Üstek ve své knize předkládá praktickou vizi, jak přetvořit institucionální postupy pro příští generaci umělectva a diváctva. Součástí události bude diskuze nad nešvary i příklady dobré praxe v kontextu uměleckého provozu v českém a slovenském kontextu se zástupkyněmi a zástupci místních kulturních institucí.

1. prosince

10:00 - 15:00 Sympozium Černé ovce: O (ne)možnostech uchování vlnařských řemesel v lokálním kontextu včetně techniky Art Protis

Sympozium představí místně jedinečnou techniku Art Protis. Produkce těchto tapiserií vznikla v 60. letech minulého století a po “zlaté éře” zažila již několik propadů jak kvalitativních tak ideologických. Letošní 60. výroční rok věnujeme především problémům technickým a technologickým. Zajímá nás, kdy přestává být samotná starost o řemeslo či tradici pouze v dikci jednotlivců a institucionalizuje se v daných oborech. Jaké byly dosavadní pokusy o udržení této techniky? Program laureátky Judity Levitnerové.

11:00 - 13:00 No Fun Gaming

No Fun kolektiv vás zve k dvouhodinovému sezení v instalaci 14 dní v květnu a fikčním světě, který v prostorách galerie vytváří. Po autorském čtení a hraní se společně vydáme do míst, která na naší nástěnné mapě v galerii (ještě) nejsou. Během společné, kolektivní imaginace zkusíme najít odpovědi na to, jak prožít den ve městě, z něhož zmizela auta; kde leží další permazahrádky, které mohou přebít pozůstatky systému, co nás nutí do sedření pracovat; a jakou další hru si lze v našem světě představit. K účasti není potřeba nic, snad jen psací potřeby a ochota společně přemýšlet nad opatrně optimistickými spekulativními scénáři, kterými se může budoucnost ubírat. 

---
Přednášky budou probíhat v českém jazyce, kromě programu ke knize porotkyně Fatoş Ustek.
Událost bude audiovizuálně dokumentována.
Omlouváme se, z technických důvodů nebude program v 1. a 4. nadzemním podlaží bezbariérově přístupný.