Kryštof Brůha

Kryštof Brůha

"Tvorba Kryštofa Brůhy vykazuje vysokou profesionalitu a úroveň znalostí, stejně jako osobitou vizualitu. Propojuje jazyk umění a vědy s důsledností, která je v českém prostředí vzácná. Zajímají ho globální témata, makro- či dokonce kosmická rovina. Jeho výrazná a svůdná díla převádějí neviditelné elektromagnetické síly do vizuálního jazyka a působí napříč různými prostředími a geografickými vzdálenostmi. Konfrontují diváka s jinou formou poznání a na poli vědeckých dat vnáší do hry imaginaci.” (prohlášení poroty)

Kryštof Brůha (1990) diplomoval na pražské AVU v ateliéru Nová média 1 (škola Tomáše Svobody) a v rámci studia absolvoval stáže na UMPRUM (ateliér Supermédia) a na Indonesian Institute of the Arts v Yogyakartě. Ve své intermediální tvorbě zkoumá specifická prostředí (od environmentálních až po technologická a virtuální) a zaměřuje se na vlivy, které na ně působí, a na jejich celkovou transformaci v čase. Umožňuje nahlížet na jevy našemu vnímání skryté, například díky makro a mikro mapování prostředí, a pomocí takového skenování prostoru a času skrze umělecké artefakty nabízí divákům*čkám nový pohled na realitu. Při vývoji instalací, kinetických soch nebo generativních videí jsou využívány vědecké metody, včetně specificky navržených algoritmů, generativního designu a strojového učení. Při realizaci Brůha pracuje s principy reverzního inženýrství, Rapid Prototypingu a CNC technologie, což se odráží i v estetice jeho děl. 
Svá díla vystavil např. v pražských galeriích Atrium na Žižkově, Studio Prám, Pragovka Gallery, během rezidence v Egon Schiele Art Centrum nebo v Artemis Gallery v Lisabonu. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny jeho experimentální filmy Prolog k Signum Supra (2018) a Resonare De INTER Solaris (nominace na Nejlepší český experimentální dokumentární film 2020). Obdržel cenu Grafika roku za Počítačovou grafiku v roce 2019 a 2021. V roce 2022 získal 1. místo v NFT výzvě Galerie Artefin v kategorii Hlasování odborné poroty.