Výstava Cena Jindřicha Chalupeckého 2024

Výstava Cena Jindřicha Chalupeckého 2024

Výstava Ceny Jindřicha Chalupeckého v roce 2024 představuje výsledky celoroční práce Judity Levitnerové, Oskara Helcelakolektivu No Fun. Z rekordního počtu zaslaných portfolií tuto trojici pro letošní ročník předního českého ocenění pro vizuální umělkyně a umělce vybrala mezinárodní porota ve složení Charles Esche (ředitel Van Abbemuseum v Eindhovenu, Nizozemí), Hana Janečková (nezávislá kurátorka, Akademie výtvarných umění v Praze), Valentinas Klimašauskas (nezávislý kurátor a spisovatel, Vilnius, Litva), Marika Kupková (kurátorka Galerie TIC v Brně), Sráč Sam (umělkyně a kurátorka, galerie Sam 83 v České Lípě) a Fatoş Üstek (nezávislá kurátorka a teoretička, kurátorka Frieze Sculpture, Londýn, VB). Oblasti, ve kterých porota ocenila jejich dílo, jsou textilní tvorba a problematizace tzv. ženské práce (Levitnerová), kritický přístup k architektuře v pozdním kapitalismu (Helcel) a nabourávání stereotypů počítačových her (No Fun kolektiv).

Ve výstavních prostorách Pražákova paláce je k vidění monumentální tapiserie a instalace Judity Levitnerové, třídílná videoinstalace Oskara Helcela a herní prostředí No Fun kolektivu. Architektonické řešení výstavy připravily Magdalena Uhlířová a Adéla Vavříková (studio ruina.office). Jejich návrh přinesl do výstavy nečekanou vrstvu – architektky společně s kurátorským kolektivem přemýšlely*i, jak se vypořádat s výstavními panely, které sice umožňují v galerii využít víc stěn a pro některá díla utvářejí kontrolovatelnější světelné podmínky, ale také blokují okna původně bytových prostor a přirozené světlo, které by do výstavy mohlo proudit. Namísto neekologického bourání a opětovné stavby panelů se kurátorský kolektiv spolu s architektkami rozhodl vzít tuto vrstvu výstavního prostoru do hry a ukázat diváctvu, co je vlastně za ní. Díky zrcadlům rozmístěným na různých místech výstavních prostor se divačkám a divákům odkrývají nové pohledy na zadní strany panelů, na nichž jsou instalována historická díla ze sbírek Moravské galerie.

Kurátorky Tereza Jindrová a Karina Kottová (SJCH) a kurátor Ondřej Chrobák (MG) je vybraly*i v návaznosti na umělecké projekty letošního laureátstva. Doslovnější i volné asociace rozvíjejí témata jako je textil a ruční práce, voda a přírodní živly, maskulinita a kvíření, město a jiné „světy“. Prolínají se tu díla ze zcela odlišných historických období, stylů i kontextů, která jsou obvykle schovaná v depozitářích. Tato část výstavy tak poukazuje i na fakt, že navzdory projektům, jako jsou otevřené depozitáře a soustavná práce s muzejními sbírkami, obrovská část artefaktů ze sbírek muzeí a galerií po celém světě nikdy nespatří světlo výstavních prostor. 

Součástí výstav laureátstva Ceny Jindřicha Chalupeckého je tradičně také výstava zahraniční hostky či hosta. Máme radost, že pozvání pro letošní rok přijala Selma Selman, multidisciplinární umělkyně mezinárodního rozměru, původem z Bosny a Hercegoviny. Její sociálně angažovaná tvorba s výrazným feministickým a environmentálním akcentem je zaměřená na kritiku kapitalismu a patriarchátu, ale primárně je prostředkem ke zmocnění marginalizovaných a utlačovaných skupin (zejména romských dětí a žen), ať už v rovině ekonomické podpory nebo sdílení dovedností a know-how.